Skarb Państwa – Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi/ Projekt Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jadwigi Dziubińskiej w Zduńskiej Dąbrowie pn.
„Nauczanie rolnicze XXI wieku – lepszy start”

Nabór nr FELD.08.08-IZ.00-001/23 Wsparcie na rzecz szkolnictwa podstawowego i średniego (z wyłączeniem infrastruktury

Nazwa zadania:
Dodatkowe zajęcia zawodowe, kursy i szkolenia dla uczniów.
Data rozpoczęcia 2024-03-01
Data zakończenia 2026-02-28
Koszt całkowity projektu – 3 000 000,00 PLN
Dofinansowanie – 2 550 000,00 PLN
Udział własny – 450 000,00 PLN

Celem projektu jest poprawa jakości kształcenia w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego (dalej.ZSCKR) w Zduńskiej Dąbrowie we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym poprzez poprawę zdolności do zatrudnienia 120 uczniów (40K,80M), podniesienie kompetencji/kwalifikacji zawodowych 11 nauczycieli oraz dostosowanie kierunków kształcenia szkoły do wymogów rynku pracy poprzez utworzenie i doposażenie pracowni szkolnych, organizację staży uczniowskich, realizację dodatkowych zajęć rozwijających kompetencje zawodowe z zakresu TR,TW,TAK,THK oraz kompetencje kluczowe i proekologiczne w terminie od 01.03.2024 do 28.02.2026r. Osiągnięcie założonego w projekcie celu głównego możliwe będzie dzięki realizacji zaplanowanych w projekcie działań wynikających z diagnozy.

Wskaźniki produktu:

  1. Liczba uczniów i słuchaczy szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych wsparciem – kobiety 40, mężczyźni 80
  2. Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach uczniowskich – kobiety 40, mężczyźni 80
  3. Liczba uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym – kobiety 40, mężczyźni 80
  4. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem – kobiety 9, mężczyźni 2
  5. Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem – 1
  6. Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem – 0
  7. Liczba objętych wsparciem mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych) – 0
  8. Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami – 0
  9. Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – 2
  10. Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem kobiety 10, mężczyźni 20
  11. Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami -2
  12. Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem w zakresie edukacji włączającej – 1
  13. Liczba zrealizowanych godzin stażu uczniowskiego – 18 000.
  14. Liczba dzieci lub uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, którzy zostali objęci usługami asystenta – 0
  15. Liczba przedstawicieli kadr szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem świadczonym przez szkoły ćwiczeń – 0

Wskaźniki rezultatu

  1. Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu –  kobiety 36, mężczyźni – 72
  2. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu –  kobiety 8, mężczyźni – 2

Inne wspólne wskaźniki produktu:

  1. Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie –  kobiety 0, mężczyźni – 2
  2. Liczba osób z krajów trzecich objętych wsparciem w programie – 0
  3. Liczba osób obcego pochodzenia objętych wsparciem w programie – 0
  4. Liczba osób należących do mniejszości, w tym społeczności marginalizowanych takich jak Romowie, objętych wsparciem w programie – kobiety 0, mężczyźni – 0
  5. Liczba osób w kryzysie bezdomności lub dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań, objętych wsparciem w programie – kobiety 0, mężczyźni – 0

Projekt zgodny jest z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Projekt zapewnia dostępność dla wszystkich użytkowników bez jakiejkolwiek dyskryminacji, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021- 2027. Umożliwia wszystkim uczestnikom sprawiedliwe i pełne uczestnictwo we wszystkich działaniach na jednakowych zasadach, bez względu na ich płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Rekrutacja prowadzona zostanie w sposób umożliwiający wzięcie udziału w projekcie każdej zainteresowanej osobie spełniającej kryteria udziału w projekcie bez względu na płeć czy stopień niepełnosprawności. Proces rekrutacji, zaplanowano tak, aby nikomu nie ograniczał dostępu do udziału w projekcie.
Projekt zgodny jest ze standardem minimum realizacji zasady równości kobiet i mężczyzn., tak aby na żadnym etapie realizacji projektu nie wystąpiły bariery równościowe.
Grupę docelową (GD) projektu stanowią: placówka kształcenia zawodowego Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. J. Dziubińskiej w Zduńskiej Dąbrowie (ZSCKR) gdzie organem prowadzącym jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jej uczniowie(U) oraz nauczyciele(N). Wsparcie w pr. skierowane jest do osób fizycznych, które uczą się/pracują lub zamieszkują na obszarze woj. Łódzkiego w rozumieniu przepisów KC oraz podmiotu (ZSCKR) posiadającego siedzibę na terenie woj. Łódz.(powiat łowicki). W ramach ZSCKR kształcą się uczniowie w zawodach tj. technik rolnik-117os., architektury krajobrazu- 80os, weterynarii- 164os, hodowca koni 22os . Łącznie w ZSCKR uczy się 383(223K/160M, 306 ucz. z terenów wiejskich tj. 80%) w tym blisko 8% uczniów to uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE) w tym 5 osób (5M) z niepełnosprawnością głównie ruchową.
Zadania jakie zostaną zrealizowane to:
Adaptacja, utworzenie i doposażenie pracowni zawodowych
W ramach zadania zaplanowano adaptację pracowni produkcji roślinnej, produkcji zwierzęcej dla zawodu TR, architektury krajobrazu dla zawodu TAK i sali komputerowej w ramach cyfryzacji placówki. Ponadto zaplanowano wyposażenie nowoutworzonych i istniejących pracowni dla zawodów TR, TW, TAK i THK obejmujące m.in.:maszyny i urządzenia rolnicze, wyposażenie gabinetu weterynaryjnego, sprzęt do pielęgnacji roślin i pracy przy konserwacji zieleni, a także inwentarz żywy-konie i osprzęt, sprzęt TIK (komputery mobilne, monitory interaktywne
Dodatkowe zajęcia zawodowe, kursy i szkolenia dla uczniów
Kursy mają na celu zdobycie dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy. Zaplanowano realizację kursów przez podmiot zewnętrzny (z min.2 letnim doświadczeniem):
1. Prawo jaz. kat. B- 35 UP
2. Kurs spawania elektrodami otulonymi-35UP,
3. Kurs obsługi koparko-ładowarki-40UP
4. Kurs groomingu-32UP
5. Kurs Instruktor szkolenia psów-30 UP
6. Kurs dogoterapii-30 UP
7. Kurs instruktora jazdy konnej-20 UP
8. Kurs instruktora hipoterapii-20 UP
9. Kurs Florystyczno-kelnerski-20 UP
10. Kurs operatora drona-10 UP
Zaplanowano realizację kursów oraz zajęć dodatkowych przygotowujących uczniów do egzaminów zawodowych prowadzonych przez nauczycieli w ramach godzin ponadwymiarowych:
1. Kurs operatora kombajnów zbożowych 45 UP
2. Kurs operatora wózków widłowych 80 UP,
3. Kurs stosowania środków ochrony roślin 45 UP ,
4. Kurs inseminatora 60 UP
Zajęcia dodatkowe przygotowujące do egzaminu zawodowego w zawodach:
1. Technik Rolnik 30 os,
2. Technik Weterynarii 30 os,
3. Technik Architektury Krajobrazu 30 os,
4. Technik Hodowca Koni 8os,
Zajęcia dodatkowe z kompetencji kluczowych oraz wiedzy proekologicznej dla uczniów.
Zaplanowano realizację następujących zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli w ramach godzin ponadwymiarowych:
1. Zajęcia z informatyki 20 os,
2. Zajęcia z języka angielskiego 30 os,
3. Zajęcia z matematyki 30 os,
4. Zajęcia proekologiczne 30 os,

Doradztwo zawodowe i pomoc psychlogiczno-pedagogiczna dla uczniów.
1. Uzupełnieniem działań w projekcie jest rozwój doradztwa edukacyjno-zawodowego w ZSCKR poprzez organizację indywidualnych zajęć z doradcą zawodowym dla wszystkich uczestników projektu 120 os.
2. Dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zaplanowano realizację indywidualnych zajęć z psychologiem dla 30 os.

Staże uczniowskie dla uczniów.
Projekt zakłada współpracę szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym- staż uczniowski. Miejsce realizacji staży: gospodarstwa rolne, lecznica weterynaryjna, firmy zajmujące się architekturą krajobrazu, hodowle koni itp.
Wszyscy uczestnicy projektu 120 os (40K/80M) weźmie udział w stażach uczniowskich w wym.150h/ucz.

Doskonalenie nauczycieli z zakresu studiów/szkoleń/kursów zawodowych
W ramach pr. zaplanowano:
1. Studia podyplomowe „Informatyka dla nauczycieli”
2. Studia II stopnia „Zootechnika” (3 semestry – 446 h) dla 1 nauczyciela
3. Studia podyplomowe „Psychologia zwierząt towarzyszących” (2 semestry -180 h) dla 1 nauczyciela
4. Kurs „Zoofizjoterapeuta – specjalizacja małe zwierzęta” (130 h) dla 1 nauczyciela
5. Kurs „Projektowania ogrodów” (60 godzin) dla 1 nauczyciela
6. Kurs Groomingu – (88 godz.)dla 1 nauczyciela
7. Gamifikacja w edukacji – (20 godzin)dla 1 nauczyciela
8. Kurs obsługi drona (44 godz. ) dla 1 nauczyciela
9. Szkolenie z zakresu obsługi siewnika punktowego do siewu kukurydzy, 8 godz. dla 1 nauczyciela
10. Szkolenie z zakresu obsługi wału do sianokiszonki, 8 godz. dla 1 nauczyciela
11. Szkolenie z zakresu obsługi podwójnej kosiarki rotacyjnej, 8 godz. dla 1 nauczyciela
12. Szkolenie z zakresu obsługi kosiarki samobieżnej, 8 godz. dla 1 nauczyciela
13. Szkolenie z zakresu obsługi nożyc spalinowych do cięcia żywopłotu, 8 godz. dla 1 nauczyciela
14. Szkolenie z zakresu obsługi pojazdu elektrycznego do prac pielęgnacyjnych i konserwacji obiektów architektury krajobrazu (meleks), 8 godz. dla 1 nauczyciela
15. Szkolenie z zakresu obsługi bryczki i osprzętu- 8 godz. dla 1 nauczyciela
16. Szkolenie „Diagnoza i terapia psychologiczno – pedagogiczna ”(16h na osobę) dla 11 nauczycieli
17. Szkolenie Przeciw. dyskryminacji, cyberprzemocy i mowie nienawiści” (4h na osobę) dla 11N