REKRUTACJA ERASMUS+ / Francja 2024
Edukacja poprzez taniec, muzykę i śpiew! Ogłaszamy rekrutację do kolejnego projektu finansowanego z Programu Erasmus+ z sektora Edukacja Szkolna o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000139042, który będzie realizowany jesienią tego roku wraz ze szkołą partnerską we Francji. W rekrutacji mogą wziąć udział wszyscy uczniowie klas II, III, IV w roku szkolnym 2024/2025. Mobilność grupowa obejmie 30 uczniów, w tym także uczniów ze zmniejszonymi szansami edukacyjnymi.
TERMIN REKRUTACJI 21.06 – 20.07. 2024r.
OGŁOSZENIE WSTĘPNYCH WYNIKÓW 02.09.2024 r.
Projekt zatytułowany „Rozwój kluczowych kompetencji uczniów ZSCKR w Zduńskiej Dąbrowie – Dziedzictwo kultury ludowej” ma na celu:
- Zwiększenie kompetencji kluczowych młodzieży oraz wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych przedmiotów ogólnokształcących.
- Rozwój społeczny i kulturowy młodzieży poprzez rozwój talentów i zainteresowań uczniów. (30 uczniów)
- Budowanie kompetencji cyfrowych uczestników.
- Podniesienie kompetencji językowych uczniów.
- Działania przeciw wykluczeniu młodzieży o zmniejszonych szansach edukacyjnych.
Zachęcamy do wzięcia udziału w rekrutacji. Program projektu jest niezwykle ciekawy i wszechstronny. Z pewnościom jego forma przypadnie Wam do gustu. Przed wypełnieniem formularza zgłoszeniowego, koniecznie zapoznajcie się z regulaminem.
LISTA GŁÓWNA OSÓB PROJEKT nr 2023-1-PL01-KA122-SCH-000139042
LISTA REZERWOWA PROJEKT nr 2023-1-PL01-KA122-SCH-000139042
Powodzenia!
Roztańczona mobilność Erasmus+ – Edukacja Szkolna
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej
Tytuł projektu: ,,Rozwój kluczowych kompetencji uczniów ZSCKR w Zduńskiej Dąbrowie – Dziedzictwo kultury ludowej”.
Numer projektu: 2023-1-PL01-KA122-SCH-000139042
Termin mobilności: 7-18 października 2024 r.
Miejsce: EPLEFPA Agricampus Var, Le lycée des Arcs sur Argens, Francja
Uczestnicy: 30 uczniów ZSCKR w Zduńskiej Dąbrowie
W październiku 2024 roku uczniowie Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Zduńskiej Dąbrowie spakowali swoje taneczne buty i ruszyli do Francji, by przez dwa tygodnie zanurzyć się w świecie muzyki, tańca i lokalnych tradycji. Miejscem spotkania z francuską kulturą była szkoła Agricampus Var, położona w sercu Prowansji, w otoczeniu pachnących lawendą wzgórz. Wszystko to w ramach projektu „Rozwój kluczowych kompetencji uczniów – Dziedzictwo kultury ludowej”, realizowanego w ramach programu Erasmus+.
Idea wyjazdu
Projekt, w którym kultura ludowa stała się kluczem do odkrywania nowych możliwości, miał na celu rozwijanie umiejętności, które nie kończą się na podręcznikach. Zamiast tego, uczniowie odkrywali taniec, muzykę i sztukę, poznając różnorodne tradycje i obrzędy, które łączą Polskę i Francję. Folklor okazał się idealnym punktem wyjścia do nauki – pełen emocji i energii, które można poczuć w każdym kroku i dźwięku, gdy rytm łączy się z historią. Dzięki tak pomyślanemu projektowi polscy i francuscy uczniowie współpracowali ze sobą szlifując swoje umiejętności komunikacyjne w j. angielskim, poznawali różnice i podobieństwa dwu europejskich kultur i uczyli się współpracy w międzynarodowych zespołach. Wśród uczestników znalazła się młodzież z mniejszymi szansami edukacyjnymi, dla których wyjazd okazał się doskonałą okazja do rozwoju osobistego nie tylko w sferze podnoszenia kompetencji językowych.
Co działo się na miejscu?
Już w pierwszych dniach mobilności francuscy i polscy uczniowie wspólnie rozgrzewali parkiet, próbując pierwszych tanecznych kroków, a wszystko to przy akompaniamencie tradycyjnej muzyki. Ale nie tylko taniec królował w programie. W ramach projektu odbyły się również warsztaty ze sztuki ludowej, w trakcie których młodzież z naszej szkoły uczyła swoich francuskich rówieśników kręcenia kwiatów bibuły i wycinania łowickich wzorów. Uczestnicy mobilności zgłębiali również tajniki grafiki komputerowej, tworząc barwne broszury i ulotki o folklorze, przy użyciu narzędzi cyfrowych. Wizyty w lokalnych instytucjach kulturalnych, wywiady i fotografie – to wszystko stało się inspiracją do tworzenia materiałów, które przybliżały polską i francuską tradycję.
Nie brakowało także czasu na przygody poza murami szkoły. W czasie wolnym młodzież odkrywała piękno Lazurowego Wybrzeża, biorąc udział w grach integracyjnych, a wieczory spędzała na muzycznych spotkaniach, podczas których dźwięki akordeonu i skrzypiec tworzyły magiczną atmosferę. Każdy dzień przynosił nowe doświadczenia – od warsztatów tanecznych po nagrywanie klipu video, w którym taneczne kroki zamieniały się w sztukę ruchu.
Podczas warsztatów cyfrowych młodzież tworzyła broszury i ulotki mające uchwycić ducha kultur obu krajów. Narzędzia cyfrowe posłużyły do zaprojektowania materiały pełnych barwnych obrazów, tradycyjnych strojów i symboli regionalnych. Był to nie tylko czas na naukę, ale i na kreatywną ekspresję. Każdy mógł wnieść do projektu odrobinę siebie. Efekty tej pracy można obejrzeć na stronie naszej szkoły.
Weekend wolny od zajęć projektowych okazał się dla uczestników czasem pełnym wrażeń i nowych doświadczeń kulturowych. Sobotnia wizyta w Cannes była doskonałą okazją do zapoznania się z klimatem tego słynnego miasta. Spacerując po starym mieście, uczestnicy mieli możliwość zobaczenia Pałacu Festiwalowego i Alei Gwiazd, gdzie swoje ślady pozostawili wybitni twórcy filmowi, jak Andrzej Wajda i Roman Polański. Następnie grupa udała się do Nicei, gdzie z tarasu widokowego na Wzgórzu Zamkowym podziwiali panoramę miasta, a spacer po wąskich uliczkach dostarczył wielu pięknych widoków. Kolejnego dnia uczniowie wyruszyli do Monaco. Spacerując po księstwie, mogli podziwiać jego elegancką architekturę. Dalsza podróż prowadziła przez tor Formuły 1, który okazał się nie lada gratką dla miłośników motoryzacji, a następnie do Monte Carlo, które zachwyciło swoją elegancją i atmosferą luksusu.
Ten weekend nie tylko pozwolił uczestnikom na chwilę odpoczynku od codziennych zadań projektowych, ale również na lepsze zrozumienie kultury południowej Francji i nawiązanie bliższych relacji z rówieśnikami.
Podsumowanie
Uczniowie wrócili do Polski z bagażem pełnym nowych umiejętności, ale też niezapomnianych wspomnień. Rozwinęli nie tylko swoje kompetencje językowe i cyfrowe, ale także odkryli, jak potężne są międzynarodowe przyjaźnie i współpraca. Praca nad wspólnymi projektami i występami nauczyła ich, że siła tkwi w różnorodności i wspólnym działaniu. Kreatywność, odwaga, by wyjść poza schematy, i otwartość na nowe wyzwania to tylko niektóre z efektów tej wyjątkowej mobilności. Dwutygodniowy wyjazd do Francji okazał się więc podróżą, która nie tylko otworzyła przed uczniami nowe horyzonty, ale także poruszyła serca uczestników. Projekt „Rozwój kluczowych kompetencji uczniów ZSCKR – Dziedzictwo kultury ludowej” pokazał, że nauka nie zawsze musi być nudna – czasem wystarczy muzyka, ruch i otwartość na nowe doświadczenia, by odkryć w sobie pasję do nauki i odkrywania świata.