Ogólne zasady :
+ Szczepienie |
– rekomendowane dla pracowników szkół oraz uczniów w określonych grupach wiekowych.
|
Dezynfekcja |
– przed i po zajęciach mycie powierzchni detergentem lub dezynfekcja środkiem dezynfekującym. |
Dystans |
– minimalna odległość pomiędzy osobami: 1,5 m. |
Higiena |
– częste mycie rąk (lub dezynfekcja rąk), ochrona podczas kichania i kaszlu, unikanie dotykania oczu, nosa i ust. |
Maseczka |
– w przestrzeniach wspólnych, gdy nie można zachować dystansu. |
Wietrzenie |
– przed, po i w trakcie zajęć oraz przerw, a także w dni wolne od zajęć.
|
Organizacja zajęć
- Do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy nie został nałożony na niego obowiązek kwarantanny lub izolacji domowej.
- Rekomenduje się, o ile to możliwe, ograniczenie korzystania z transportu publicznego na rzecz pojazdów prywatnych, przemieszczania się pieszo oraz środkami indywidualnymi z zachowaniem zasad bezpieczeństwa (rower, hulajnoga).
- Uczniowie mogą być przyprowadzani do szkoły i z niej odbierani przez opiekunów bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy nie został nałożony na nich obowiązek kwarantanny lub izolacji domowej. W drodze do i ze szkoły opiekunowie z dziećmi oraz uczniowie przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej.
- Przy wejściu do budynku szkoły zamieszczono informację o obowiązku dezynfekowania rąk oraz instrukcję użycia środka dezynfekującego. Wszyscy mają możliwość skorzystania z płynu do dezynfekcji rąk , a szkoła zobowiązuje się do regularnego napełniania dozowników. Rekomenduje się, aby uczniowie po przyjściu do szkoły w pierwszej kolejności myli ręce wodą z mydłem.
- Rodzice mają obowiązek zaopatrzyć dziecko w maseczki do zastosowania w przestrzeni publicznej (zgodnie z aktualnymi przepisami prawa) oraz w przestrzeni wspólnej szkoły, gdy nie ma możliwości zachowania dystansu.
- Rekomenduje się stosowanie maseczek w przestrzeni wspólnej przez uczniów szkół ponadpodstawowych.
- Należy ograniczyć, do niezbędnego minimum, przebywanie w szkole osób z zewnątrz (tylko osoby bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej). Są one zobowiązane do zastosowania środków ochronnych (maseczki), zachowania dystansu od innych osób (min. 1,5 m) oraz przebywania w wyznaczonych obszarach szkoły. Dodatkowo zaleca się dezynfekcję rąk lub użycie rękawiczek jednorazowych.
- Należy zapewnić sposoby szybkiej, skutecznej komunikacji z opiekunami ucznia. Rekomendowany jest kontakt z wykorzystaniem technik komunikacji na odległość.
- Rekomenduje się posiadanie termometru bezdotykowego (co najmniej 1 termometr dla szkoły) i dezynfekowanie go po użyciu w danej grupie. W przypadku posiadania innych termometrów niż termometr bezdotykowy konieczna jest dezynfekcja po każdym użyciu. Dopuszcza się używanie innych urządzeń do bezdotykowego pomiaru temperatury.
- Jeżeli pracownik szkoły zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych (w szczególności temperatura powyżej 38°C, kaszel, duszności), należy odizolować ucznia w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając min. 2 m odległości od innych osób, i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów o konieczności pilnego odebrania ucznia ze szkoły (rekomendowany własny środek transportu).
- Należy zapewnić taką organizację pracy i jej koordynację, która umożliwi zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie szkoły, szczególnie w miejscach wspólnych, i ograniczy gromadzenie się uczniów na terenie szkoły.
- W miarę możliwości jedna grupa uczniów (klasa) przebywa w wyznaczonej i stałej sali, a do grupy przyporządkowani są ci sami nauczyciele, którzy nie prowadzą zajęć stacjonarnych w innych klasach.
- W salach lekcyjnych, w których zajęcia prowadzą różni nauczyciele, rekomenduje się:
- zachowanie odległości między stolikiem nauczyciela a ławkami uczniów, co najmniej 1,5 m, chyba, że pomiędzy stolikiem nauczyciela a ławkami uczniów znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika,
- pozostawienie wolnej ławki w bezpośrednim sąsiedztwie stolika nauczyciela,
- przed rozpoczęciem zajęć zdezynfekowanie powierzchni dotykowej biurka nauczyciela,
- w miarę możliwości ograniczenie przemieszczania się nauczyciela pomiędzy ławkami uczniów,
- w miarę możliwości zapewnienie nauczycielowi maseczek, rękawiczek jednorazowych lub środków do dezynfekcji rąk przez pracodawcę.
14. Bezwzględnie obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
15. Przedmioty i sprzęty znajdujące się w sali, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować, należy usunąć lub uniemożliwić do nich dostęp.
16. Sprzęt i materiały wykorzystywane podczas zajęć praktycznych w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe należy czyścić lub dezynfekować.
17. Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce. Uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą. Przybory i podręczniki można zostawiać w szkole, kiedy uczeń wraca do domu.
18. Infrastruktura szkoły, sprzęt i przybory sportowe muszą być regularnie czyszczone z użyciem wody z detergentem lub innych środków dezynfekujących. W sali gimnastycznej podłoga powinna być myta przy użyciu wody z detergentem lub zdezynfekowana po każdym dniu zajęć, a używany sprzęt sportowy – po każdym jego użyciu przez daną klasę.
19. Należy wietrzyć sale, części wspólne (korytarze) co najmniej raz na godzinę, w czasie zajęć i podczas przerwy, a także w dni wolne od zajęć.
20. Zaleca się korzystanie przez uczniów z arboretum w celu pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły.
21. Rekomenduje się organizację wyjść w miejsca otwarte, np. park, las, tereny zielone, z zachowaniem dystansu od osób trzecich oraz zasad obowiązujących w przestrzeni publicznej. Należy unikać wyjść grupowych i wycieczek do zamkniętych przestrzeni z infrastrukturą, która uniemożliwia zachowanie dystansu społecznego.
22. Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy zrezygnować z ćwiczeń i gier kontaktowych.
23. W przypadku zajęć w ramach praktycznej nauki zawodu u pracodawców podmiot przyjmujący uczniów i słuchaczy zapewnia prowadzenie tych zajęć z uwzględnieniem przepisów odrębnych, dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, właściwych dla zakładów pracy oraz wytycznych ministrów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego, dotyczących poszczególnych branż.
24. Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami..
25. Pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć do minimum kontakty z uczniami oraz nauczycielami. W przestrzeni wspólnej rekomenduje się stosowanie maseczki (najlepiej chirurgicznej).
26. Należy ustalić i upowszechnić zasady realizacji zajęć pozalekcyjnych organizowanych w szkole. Nie powinny odbywać się one w trakcie zajęć obowiązkowych szkoły, a po ich zakończeniu. Rekomenduje się organizację zajęć pozalekcyjnych w małych grupach lub w oddziałach klasowych, z zachowaniem ograniczeń, zakazów i nakazów przeciwepidemicznych. Przed rozpoczęciem i po zakończeniu tych zajęć – mycie i dezynfekcja powierzchni dotykowych oraz dokładne wietrzenie sal.
27. Należy ustalić i upowszechnić zasady korzystania z biblioteki szkolnej oraz godziny jej pracy, uwzględniając konieczny okres 2 dni kwarantanny dla książek i innych materiałów przechowywanych w bibliotekach.
28. Należy we współpracy z pielęgniarką szkolną ustalić i upowszechnić zasady korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej oraz godziny jego pracy, uwzględniając wymagania określone w przepisach prawa oraz aktualnych wytycznych m.in. Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia.
29. Dyrektor szkoły upowszechnia wewnętrzne regulaminy i procedury funkcjonowania szkoły w czasie epidemii, z uwzględnieniem:
- specyfiki placówki, w tym realizacji zajęć pozalekcyjnych, konsultacji i zajęć w formie zdalnej,
- zaleceń wskazanych w przedmiotowych wytycznych,
- aktualnych przepisów prawa.
30. Dyrektor szkoły wprowadza dodatkowe środki ostrożności dotyczące funkcjonowania w szkole dzieci z chorobami przewlekłymi, w porozumieniu z ich rodzicami/opiekunami prawnymi, np.:
– obowiązek zachowania dystansu podczas zajęć lekcyjnych, w świetlicy,
– w przypadku braku możliwości zachowania dystansu w miejscach wspólnie użytkowanych, tj. podczas zajęć lekcyjnych, w świetlicy, na korytarzach, w szatni – obowiązek osłony ust i nosa maseczką.
Higiena, czyszczenie i dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni.
- Przy wejściu głównym umieszczono numer do kontaktu z inspekcją sanitarną w sprawie koronawirusa +48 22 25 00 115 oraz numery alarmowe 999, 112.
- Należy dopilnować, aby wszystkie osoby trzecie, w tym rodzice uczniów, które wchodzą do szkoły, dezynfekowały dłonie lub zakładały rękawiczki ochronne, miały zakryte usta i nos maseczką oraz nie przekraczały obowiązujących stref przebywania. Należy zapewnić regularne napełnianie dozowników z płynem do dezynfekcji.
- Należy regularnie myć ręce wodą z mydłem oraz dopilnować, aby robili to uczniowie, w pierwszej kolejności po przyjściu do szkoły oraz szczególnie przed jedzeniem, po powrocie ze świeżego powietrza i po skorzystaniu z toalety. Należy zapewnić regularne napełnianie dozowników z mydłem.
- Codzienne prace porządkowe będą monitorowane, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania w czystości sal zajęć, pomieszczeń sanitarnohigienicznych, ciągów komunikacyjnych, dezynfekcji powierzchni dotykowych – poręczy, klamek i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach i w pomieszczeniach spożywania posiłków, klawiatur, włączników.
- Monitorowaniu podlegać będą ; codzienne wietrzenie sal i korytarzy, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie, gdy okna są otwarte.
- Przeprowadzając dezynfekcję, należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń i przedmiotów, tak aby uczniowie nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.
- W pomieszczeniach sanitarnohigienicznych wywieszono plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji rąk – instrukcje dezynfekcji.
- Należy na bieżąco dbać o czystość urządzeń sanitarnohigienicznych, w tym ich czyszczenie z użyciem detergentu lub dezynfekcję.
- Na terenie szkoły uczniowie i pracownicy używający masek lub rękawic jednorazowych, mają zapewnione miejsce-pojemnik do ich wyrzucania znajdujący się przy dyżurce szkolnej. Zalecenia w tym zakresie zostały wskazane na stronie internetowej GIS: https://gis.gov.pl/zdrowie/koronawirus-zdrowie/informacje-i-zalecenia-pl/wytyczne-ws-postepowania-z-odpadami-w-czasie-wystepowania-zakazen-koronawirusem-sars-cov-2/
- Sale lekcyjne należy wietrzyć nie rzadziej niż co godzinę w trakcie przebywania dzieci w sali, w tym również przed rozpoczęciem zajęć.
- W przypadku korzystania z pomieszczeń szkoły przez podmiot zewnętrzny ( ksero) jest on zobowiązany do przeprowadzenia dezynfekcji pomieszczeń, użytych przyrządów i sprzętów należących do szkoły, jak również do wietrzenia tych pomieszczeń.
Postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników
- Wszyscy pracownicy zostali poinstruowani o zasadach wynikających z Wytycznych oraz wprowadzonych w szkole szczegółowych rozwiązań.(publikacja zarządzenia dyrektora szkoły).
- Do pracy w szkole mogą przychodzić jedynie osoby bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy nie mają nałożonego obowiązku kwarantanny lub izolacji domowej.
- W miarę możliwości podczas organizowania pracy pracownikom powyżej 60. roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczają osobę do grupy tzw. podwyższonego ryzyka, należy zastosować rozwiązania minimalizujące ryzyko zakażenia.
- Pracownicy szkoły są poinstruowani, że w przypadku wystąpienia objawów infekcji lub choroby zakaźnej powinni pozostać w domu i skontaktować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać poradę medyczną, z której będą wynikały dalsze czynności dla pracownika (oraz powiadomić pracodawcę o nieobecności). W razie pogarszania się stanu zdrowia należy zadzwonić pod nr 999 lub 112.
- W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów infekcji dróg oddechowych dyrektor szkoły w trybie natychmiastowym odsuwa go od wykonywanych czynności, kieruje do domu i informuje o konieczności pozostania w domu oraz kontaktu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej (uzyskanie porady medycznej, z której będą wynikały dalsze czynności dla pracownika). W razie nagłego pogarszania się stanu zdrowia należy zadzwonić pod nr 999 lub 112.
- W przypadku pracowników z potwierdzonym zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, którzy mieli kontakt z innymi osobami w szkole, dyrektor powinien skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.
- Należy bezwzględnie zastosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w zakresie dodatkowych działań i procedur związanych z zaistniałym przypadkiem.
- Zaleca się ustalenie miejsca, w którym przebywała osoba z niepokojącymi objawami sugerującymi zakażenie koronawirusem, oraz przeprowadzenie dodatkowego sprzątania zgodnie z procedurami zakładowymi, a także zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- W przypadku potwierdzonego zakażenia SARS-CoV-2 na terenie szkoły należy stosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego*.
* Ustalenie listy osób przebywających w tym samym czasie w części/częściach szkoły, w których przebywała osoba podejrzana o zakażenie, i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie www.gov.pl/koronawirus oraz www.gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
10. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia dostępnych na stronach www.gov.pl/koronawirus oraz www.gis.gov.pl, a także obowiązujących przepisów prawa.
Załączniki – instrukcje
- mycia rąk
- https://www.gov.pl/web/gis/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece
- dezynfekcji rąk
- https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece/
- prawidłowego zdejmowania maseczki
- https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-maseczke/
- prawidłowego zdejmowania rękawiczek
- https://gis.gov.pl/aktualnosci/koronawirus-jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-rekawice/
- wykaz produktów biobójczych
- http://bip.urpl.gov.pl/pl/biuletyny-i-wykazy/produkty-biob%C3%B3jcze
- zalecenia w zakresie systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych
https://www.gov.pl/attachment/f08fa60b-ccd2-4666-b688-616c1f836876
Uregulowania opracowane na podstawie wytycznych MEiN, MZ i GIS dla Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jadwigi Dziubińskiej w Zduńskiej Dąbrowie,obowiązujące od 1 września 2021 roku.
/w Aktualności /Autor A KOgólne zasady :
– rekomendowane dla pracowników szkół oraz uczniów w określonych grupach wiekowych.
– przed, po i w trakcie zajęć oraz przerw, a także w dni wolne od zajęć.
Organizacja zajęć
14. Bezwzględnie obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
15. Przedmioty i sprzęty znajdujące się w sali, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować, należy usunąć lub uniemożliwić do nich dostęp.
16. Sprzęt i materiały wykorzystywane podczas zajęć praktycznych w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe należy czyścić lub dezynfekować.
17. Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce. Uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą. Przybory i podręczniki można zostawiać w szkole, kiedy uczeń wraca do domu.
18. Infrastruktura szkoły, sprzęt i przybory sportowe muszą być regularnie czyszczone z użyciem wody z detergentem lub innych środków dezynfekujących. W sali gimnastycznej podłoga powinna być myta przy użyciu wody z detergentem lub zdezynfekowana po każdym dniu zajęć, a używany sprzęt sportowy – po każdym jego użyciu przez daną klasę.
19. Należy wietrzyć sale, części wspólne (korytarze) co najmniej raz na godzinę, w czasie zajęć i podczas przerwy, a także w dni wolne od zajęć.
20. Zaleca się korzystanie przez uczniów z arboretum w celu pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły.
21. Rekomenduje się organizację wyjść w miejsca otwarte, np. park, las, tereny zielone, z zachowaniem dystansu od osób trzecich oraz zasad obowiązujących w przestrzeni publicznej. Należy unikać wyjść grupowych i wycieczek do zamkniętych przestrzeni z infrastrukturą, która uniemożliwia zachowanie dystansu społecznego.
22. Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy zrezygnować z ćwiczeń i gier kontaktowych.
23. W przypadku zajęć w ramach praktycznej nauki zawodu u pracodawców podmiot przyjmujący uczniów i słuchaczy zapewnia prowadzenie tych zajęć z uwzględnieniem przepisów odrębnych, dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, właściwych dla zakładów pracy oraz wytycznych ministrów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego, dotyczących poszczególnych branż.
24. Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami..
25. Pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć do minimum kontakty z uczniami oraz nauczycielami. W przestrzeni wspólnej rekomenduje się stosowanie maseczki (najlepiej chirurgicznej).
26. Należy ustalić i upowszechnić zasady realizacji zajęć pozalekcyjnych organizowanych w szkole. Nie powinny odbywać się one w trakcie zajęć obowiązkowych szkoły, a po ich zakończeniu. Rekomenduje się organizację zajęć pozalekcyjnych w małych grupach lub w oddziałach klasowych, z zachowaniem ograniczeń, zakazów i nakazów przeciwepidemicznych. Przed rozpoczęciem i po zakończeniu tych zajęć – mycie i dezynfekcja powierzchni dotykowych oraz dokładne wietrzenie sal.
27. Należy ustalić i upowszechnić zasady korzystania z biblioteki szkolnej oraz godziny jej pracy, uwzględniając konieczny okres 2 dni kwarantanny dla książek i innych materiałów przechowywanych w bibliotekach.
28. Należy we współpracy z pielęgniarką szkolną ustalić i upowszechnić zasady korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej oraz godziny jego pracy, uwzględniając wymagania określone w przepisach prawa oraz aktualnych wytycznych m.in. Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia.
29. Dyrektor szkoły upowszechnia wewnętrzne regulaminy i procedury funkcjonowania szkoły w czasie epidemii, z uwzględnieniem:
30. Dyrektor szkoły wprowadza dodatkowe środki ostrożności dotyczące funkcjonowania w szkole dzieci z chorobami przewlekłymi, w porozumieniu z ich rodzicami/opiekunami prawnymi, np.:
– obowiązek zachowania dystansu podczas zajęć lekcyjnych, w świetlicy,
– w przypadku braku możliwości zachowania dystansu w miejscach wspólnie użytkowanych, tj. podczas zajęć lekcyjnych, w świetlicy, na korytarzach, w szatni – obowiązek osłony ust i nosa maseczką.
Higiena, czyszczenie i dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni.
Postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników
* Ustalenie listy osób przebywających w tym samym czasie w części/częściach szkoły, w których przebywała osoba podejrzana o zakażenie, i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie www.gov.pl/koronawirus oraz www.gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
10. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia dostępnych na stronach www.gov.pl/koronawirus oraz www.gis.gov.pl, a także obowiązujących przepisów prawa.
Załączniki – instrukcje
https://www.gov.pl/attachment/f08fa60b-ccd2-4666-b688-616c1f836876
HARMONOGRAM EGZAMINU MATURALNEGO W TERMINIE POPRAWKOWYM – SIERPIEŃ 2021
/w Aktualności /Autor A KHarmonogram egzaminu maturalnego w terminie poprawkowym – sierpień 2021
Komunikat w sprawie wydawania świadectw maturalnych
/w Aktualności /Autor A KW dniu 05.07.2021 r. tj. w (poniedziałek) o godzinie 12.15 w sali nr 1 wychowawcy wręczać będą absolwentom klasy 4 TR/TAK i 4 TW świadectwa maturalne.
Absolwenci z lat ubiegłych odbierają świadectwa dojrzałości w sekretariacie szkoły.
Po odbiór świadectwa może przyjść wyłącznie osoba zdrowa, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną.
Na teren szkoły mogą wejść wyłącznie osoby z zakrytymi maseczką ustami i nosem.
Wchodząc do szkoły należy obowiązkowo zdezynfekować ręce.
Każdy odbierający świadectwo zobowiązany jest mieć ze sobą własny długopis.
Po odebraniu świadectwa nie wolno gromadzić się pod szkołą.
Zapraszam wszystkich po odbiór świadectw.
Zofia Rosa
Wicedyrektor
Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2020/2021
/w Aktualności /Autor A KW końcu nadszedł! Długo oczekiwany przez uczniów dzień 25 czerwca 2021 roku zawitał również do Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jadwigi Dziubińskiej w Zduńskiej Dąbrowie oznajmiając rozpoczęcie wakacji.
Piątkowy poranek uczniowie wraz z nauczycielami rozpoczęli od mszy świętej w kościele pod wezwaniem św. Jakuba w Zdunach zorganizowanej z okazji zakończenia roku szkolnego. Następnie wszyscy udali się do szkoły gdzie, na świeżym powietrzu odbyła się już oficjalna część uroczystości zakończenia roku szkolnego 2020/2021.
Po wprowadzeniu pocztu sztandarowego i odśpiewaniu hymnu państwowego głos zabrał Dyrektor Szkoły – Pan Stanisław Kosmowski, który podsumował pod kątem edukacyjnym miniony rok szkolny, dzieląc się z zebranymi swoimi spostrzeżeniami i wskazówkami na przyszłość.
Następnie Pani Zofia Rosa – wicedyrektor szkoły odczytała list Ministra Edukacji i Nauki skierowany do uczniów i nauczycieli.
W końcu nadeszła chwila nagrodzenia uczniów, którzy w roku szkolnym 2020/2021 osiągnęli najlepsze wyniki w nauce, a rodzice odebrali z rąk Pana Dyrektora listy gratulacyjne.
Kończąc oficjalną część uroczystości Pan Dyrektor serdecznie podziękował nauczycielom, uczniom, rodzicom i pracownikom administracji za swoje zaangażowanie w rozwój i właściwe funkcjonowanie szkoły w tym trudnym, pandemicznym czasie, życząc przy tym udanych wakacji i wielu radosnych chwil w przyszłym roku szkolnym.
Po wyprowadzeniu sztandaru szkoły uczniowie klas pierwszych pod kierunkiem p. Aleksandry Mostowskiej i p. Sławomiry Milczarek zaprezentowali krótką część artystyczną.
Na koniec uczniowie wraz z wychowawcami udali się do swoich klas celem dopełnienia kwestii formalnych związanych z wręczeniem świadectw promocyjnych.
II miejsce uczennic z ZSCKR w Zduńskiej Dąbrowie w Powiatowym Turnieju „Pierwsza pomoc- uczniowie uczą się ratować życie”
/w Aktualności /Autor A K22 czerwca 2021 roku przy zbiorniku wodnym w miejscowości Guźnia odbył się Powiatowy Turniej I pomocy organizowany przez Powiat Łowicki przy współpracy z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Łowiczu, Komendą Powiatową Policji w Łowiczu oraz Wojewódzką Stacją Ratownictwa Medycznego w Łodzi.
Celem turnieju było propagowanie i popularyzacja wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Na turniej składały się dwie konkurencje praktyczne (improwizacja zdarzenia wypadkowego- udzielenie I pomocy) wymagające od uczestników znajomości resuscytacji krążeniowo-oddechowej, użycia i obsługi automatycznego defibrylatora zewnętrznego, właściwego postępowania ratowniczego w przypadku udaru cieplnego, unieruchomienia złamań, tamowania krwotoków i zaopatrywania ran oraz ułożenia poszkodowanego w pozycji bezpiecznej.
Wśród 7 drużyn ze szkół ponadpodstawowych z powiatu łowickiego biorących udział w turnieju, reprezentacja naszej szkoły w składzie- Kornelia Kurkiewicz, Julia Mikusek, Zofia Mikusek (klasa 1 TW) pod czujnym okiem p. Aleksandry Mostowskiej, nauczycielki EDB i BHP, uplasowała się na podium, zajmując II miejsce. Dziewczyny zdobyły 56 pkt. na 60 możliwych udowadniając tym samym, że bardzo dobrze opanowały umiejętności niesienia pierwszej pomocy poszkodowanym w wyniku wypadków i zdarzeń losowych.
Ogromne brawa dla naszej drużyny!
Ogólnopolski konkurs filmowy „Świat się kręci wokół wsi” – zachęcamy uczniów oraz mieszkańców wsi do udziału
/w Aktualności /Autor A K„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”
#SolidarnizRolnikami
Zapraszamy do udziału w ogólnopolskim, amatorskim konkursie filmowym „Świat się kręci wokół wsi”.
Nagraj i przyślij nam swój film. Zgłoszenia przyjmujemy do 6 września 2021 r., do godz. 17.00. Szczegóły znajdziesz w regulaminie poniżej.
Do kogo skierowany jest konkurs?
Konkurs skierowany jest do młodych mieszkańców wsi, w wieku od 16 do 40 roku życia. W ramach konkursu przewidziane są 2 kategorie wiekowe.
Kategoria I
Ta kategoria jest dla Ciebie jeżeli masz od 16 do 25 lat i mieszkasz na wsi.
Pokaż nam swoją wieś widzianą z Twojej perspektywy. Zaprezentuj swoją okolicę jako miejsce do życia i rozwoju zawodowego oraz podziel się swoimi planami na przyszłość. Opowiedz, jak widzisz siebie na wsi za kilka lat.
Kategoria II
Jesteś młodym rolnikiem w wieku do 40 lat? To kategoria właśnie dla Ciebie. Podziel się swoją historią, pokaż nam swoje osiągnięcia i determinację w rozwijaniu swojego gospodarstwa, poprawie jego konkurencyjności na rynku – z wykorzystaniem środków unijnych.
Czekamy na filmowe opowieści o życiu na wsi, które staną się inspiracją dla innych młodych ludzi.
Nagrody
Najlepsze prace konkursowe, w każdej z dwóch kategorii konkursowych, zostaną wyróżnione nagrodami pieniężnymi.
Ponadto w każdej kategorii dopuszcza się przyznanie wyróżnień, każde w wysokości 1 000 zł brutto.
Konkurs krok po kroku
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wspólna 30
00-930 Warszawa
z dopiskiem na kopercie „Konkurs – Świat się kręci wokół wsi” (kategoria nr…).
Czekamy na Wasze zgłoszenia do 6 września 2021 r.
Materiały
Do pobrania
Regulamin_konkursu_wraz_załącznikami.rar 0.35MB
Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności
/w Aktualności /Autor A KW czerwcu zakończyliśmy działania projektowe „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności ”. Praca z Fundację na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa trwała od maja 2019 roku. W tym czasie odbyliśmy wiele warsztatów, zarówno stacjonarnych, jak i wyjazdowych, w czasie których uczniowie naszej szkoły omawiali przyczyny i skutki utraty bioróżnorodności w krajobrazie rolniczym oraz możliwości jej odbudowy.
W projekcie bardzo czynnie uczestniczyła grupa uczniów z klas III TR/TAK, którzy dwa razy w miesiącu w ramach konkursu „Lokalny System Monitoringu Wód” badali wodę pobieraną za pomocą piezometrów z rowów melioracyjnych w pobliżu gospodarstwa szkolnego. W próbkach młodzież określała poziom azotanów. W ramach planu naprawczego, z pomocą nauczycieli architektury krajobrazu w pobliżu miejsc o wysokim zanieczyszczeniu azotanami posadziliśmy pasmo roślinności.
W dwuletnim projekcie wyróżnili się: Martyna Gęsiarz, Marzena Witkowska, Adam Cyganek, Daniel Gruźliński, Konrad Zarzycki i Szymon Legat.
Opiekun: Agnieszka Tarkowska
NARODOWY SPIS POWSZECHNY LUDNOŚCI I MIESZKAŃ 2021
/w Aktualności /Autor A KSpacer po Warszawie
/w Aktualności /Autor A K17 czerwca uczniowie naszej szkoły z klas pierwszych i drugich wraz z nauczycielami odwiedzili Warszawę. Wycieczkę rozpoczęli spacerem po Starym Mieście. Zobaczyli między innymi: Plac Zamkowy, Kolumnę Zygmunta, Zamek Królewski, Bazylikę Archikatedralną, Rynek Starego Miasta, Pomnik Syrenki, Mury miejskie, Pomnik Małego Powstańca, Pomnik Jana Kilińskiego. Odwiedzili także Park Fontann, który jest umiejscowiony przy Skwerze I Dywizji Pancernej WP i zajmuje zaszczytne drugie miejsce, co do wielkości, wśród wszystkich fontann w Polsce. W skład całego kompleksu wchodzą cztery fontanny, trzy mokre oraz jedna tzn. „sucha”, stąd też cały kompleks nazywa się Multimedialnym Parkiem Fontann. Wycieczka zakończyła się seansem filmowym w multikinie.
SPOTKANIA UCZNIÓW ZE ZDUŃSKIEJ Z PRACODAWCAMI I PRACOWNIKAMI POWIETOWEGO URZĘDU PRACY W RAMACH PROJEKTU NAUCZANIE ROLNICZE XXI WIEKU – MŁODZI NA START
/w Aktualności /Autor A KW czerwcu br. w ramach projektu „Nauczanie rolnicze XXI wieku – młodzi na start” odbyły się zajęcia grupowe w ramach Warsztatów Aktywnego Rozwoju Kariery (WARK) z udziałem pracodawców z branży odpowiednich do profilu kształcenia poszczególnych klas.
Na nasze zaproszenie odpowiedzieli lek. wet. Jacek Szulc właściciel Centrum Weterynaryjnego w Zgierzu wraz z asystentką technikiem weterynarii Eweliną Popławską, lek. wet. Andrzej Kubica współwłaściciel Lecznicy Weterynaryjnej w Zdunach i lek. wet. Dariusz Wiesetek. właściciel Gabinetu Weterynaryjnego Duże-Małe w Załusinie.
Z branży rolniczej przybyli p. Waldemar Wojciechowski prowadzący gospodarstwo ukierunkowane na produkcję trzody chlewnej, p. Zbigniew Zawiślak, współwłaściciel firmy Danzap sprzedającej maszyny rolnicze, p. Paweł Bończak przedstawiciel Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony roślin i Nasiennictwa, Oddział w Łowiczu.
Branżę związaną z architekturą krajobrazu reprezentowali p. Weronika Czupa i p. Sebastian Wilanowski ze Szkółek Roślin Ozdobnych – Ważyńscy oraz p. Monika Warda -architekt krajobrazu prowadząca własną firmę WardArt.
Podczas spotkania zaproszeni goście z pasją przekazywali swoją wiedzę oraz dzielili się doświadczeniem. Opowiadali o cieniach i blaskach swojej pracy, obowiązkach, jakie powinni spełniać kandydaci aplikujący na konkretne stanowiska w ich przedsiębiorstwach. Wspominali o cechach charakteru, predyspozycjach, które pomagają w odniesieniu sukcesu w określonym zawodzie. Przedstawili swoją drogę rozwoju zawodowego, jako możliwy przykład do osiągnięcia założonych celów. Zdobywali wiedzę i umiejętności nie tylko w szkole, ale podczas wolontariatu, praktyk, staży począwszy od pierwszych lat w szkole średniej i do takiej aktywności zachęcali naszych uczniów. Młodzież w skupieniu uczestniczyła w spotkaniu, które było bardzo interesujące i inspirujące do przemyśleń na temat przyszłych decyzji związanych z rozwojem zawodowym. Pracodawcy potwierdzali potrzebę kształcenia w kierunkach oferowanych przez szkołę oraz chęć przyjęcia na staże wakacyjne.
Ponadto uczestnicy projektu brali udział w spotkaniu z p. Anetą Rutą – doradcą zawodowym i p. Anną Szwarocką -pośrednikiem pracy, które opowiedziały o działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Łowiczu. Uczniowie uzyskali informacje o rodzaju usług i instrumentach rynku pracy, formach aktywizacji zawodowej, szkoleniach, kursach, bonach na zasiedlenie, możliwościach pozyskiwania środków unijnych na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Młodzież została zapoznana również z ofertami pracy na lokalnym rynku i z barometrem zawodów, a także otrzymała wiele wskazówek niezbędnych dla młodych ludzi wchodzących na rynek pracy.
Cieszymy się z podjętej współpracy i mamy nadzieję, że pozwoli uczniom na lepsze poznanie środowiska pracy i przygotowanie się do podjęcia zatrudnienia po ukończeniu szkoły.